24.03.2021

De kracht van LinkedIn

In ons werk is het opbouwen van een netwerk cruciaal. Als we op zoek zijn naar beschikbare mensen komen die vaak via dat netwerk bij ons terecht. Maar een netwerk heb je niet zomaar, dat moet je uiteraard opbouwen. 

Hoe doen we dat?

We gebruiken hiervoor 90% van de tijd LinkedIn. Een kennis en netwerkplatform. Velen kennen het ongetwijfeld, want er zijn 8.5 miljoen Nederlandse gebruikers. 

 

Het is een platform dat in veel opzichten op dezelfde manier werkt als Facebook. Je hebt je persoonlijke profiel, bouwt een netwerk op met bekenden (waar ik later op terug kom). Je kan berichten maken, liken, delen en erop reageren. Niks nieuws. 

 

De content die je ziet op LinkedIn is echter wel anders dan Facebook. Geen borden spaghetti of pas uitgekomen sneeuwvlokjes, maar werkgerelateerde posts. Denk aan vacatures, posts over ontwikkelingen in het werkveld, artikelen om je kennis te vergroten en verhalen van de werkvloer. 

 

Ook bedrijven kunnen een profiel hebben en die kun je volgen. Ook Facebook-ish, maar dan dus ook weer gericht op kennis en het werk dat de bedrijven doen. 

 

Is dat een regel op LinkedIn? Dat alles werkgerelateerd moet zijn? Nope. Dat ontstaat. Mensen kijken op LinkedIn om content te zien over werk, kennis en persoonlijke ontwikkeling. Dat is breed, maar als het te ver hiervan af ligt krijgen de posters hier feedback op. Ook buitensporige reacties komen zelden voor. Er wordt zeker wel eens flink gediscussieerd, maar ik heb nog nooit gezien dat dit uit de hand liep in de 10 jaar dat ik LinkedIn gebruik. 

 

Wat je voorgeschoteld krijgt op LinkedIn heeft alles te maken met je netwerk. Wie zitten daarin? Ook LinkedIn kent een algoritme waarbij niet alles wat iedereen post op je tijdlijn zal verschijnen. Interactie hebben is daarom belangrijk, of bepaald in ieder geval in grote mate wie je vaak voorbij ziet komen. 

Je profiel

Ik zal hier geen handleiding van maken, maar heb daarover een simpele tip. Als je LinkedIn wil gaan gebruiken voor het opbouwen van een serieus netwerk of het zoeken naar werk. Zorg voor een representatieve foto en volledige informatie. Heel simpel. Maak je een profiel aan? Dan wijst alles zich vanzelf, maar wij weten uit ervaring dat een mooi representatief profiel werkt. Geen foto van je kat of die zonsondergang, maar laat zien wie je bent. Je komt ook niet op je eerste werkdag met een, door je zoon of dochter, vakkundig geknipt masker van Batman op je hoofd de werkvloer op lopen. 

 

Wees volledig en beschrijf in het kort wie je bent. Meer dan voldoende. En het gaat je helpen. Hoe?

Netwerken

Je gaat een netwerk opbouwen. Mensen die je kent uitnodigen, posts liken, reageren op berichten etc. Men vindt het prettig om te zien wie je bent en wat je doet. Ze komen op je profiel kijken en dat kan jij weer zien. Een representatief profiel is daarom functioneel en helpt je om je netwerk te vergroten. 

 

Je kan je netwerk passief laten groeien of er actief mee aan de slag gaan. Oftewel; je wacht tot mensen je uitnodigen om te connecten of je trekt er zelf op uit en stuurt uitnodigingen. Als je dat tweede van plan bent neem dan het volgende mee.

 

LinkedIn werkt met ringen. Ringen van connecties. Je hebt eerste graad connecties, de mensen die je al in je netwerk hebt. De tweede graad zijn connecties van je eigen connecties. De derde graad zijn connecties van je connecties van je connecties. Proost.

 

Heb je een gratis account? Dan kan je tweede graad connecties uitnodigen om met je te linken. Je kan alleen je eerste graad connecties een bericht sturen. Met een betaald account kan je iedereen uitnodigen om te connecten, maar (een beperkt aantal) tweede en derde graad connecties een bericht sturen. Een betaald account zorgt ervoor dat je je netwerk sneller kan vergroten. 

Belletje trekken

Wie deed het niet vroeger? En dan snel wegwezen. Op LinkedIn kan je ook belletje trekken, maar je blijft vervolgens voor de deur staan. ‘Hoi, wil je mijn kennis worden’? 

 

Voor veel mensen is het vreemd om zomaar een uitnodiging te sturen naar iemand die je niet persoonlijk kent. Het wordt door sommige netwerk goeroes als controversieel en niet handig gezien. Ok. Waarvan akte.

 

Wij trekken de hele dag belletje. Voor ons werk is het nodig, maar zie het zo; hoe ga jij ooit die interessante connectie vinden die toevallig in A’dam woont als je wacht totdat je elkaar persoonlijk hebt gezien? Dat gaat niet gebeuren. En wil je het platform gebruiken om kennis op te doen, toffe initiatieven te zien over persoonlijke ontwikkeling en verhalen over het werkveld? Dan is het zonde om het alleen te zoeken bij de mensen die je persoonlijk kent. 

 

Stuur mensen die een interessant profiel hebben een uitnodiging. Heb je raakvlakken qua werk? Of delen ze mooie berichten waar je wat aan hebt? Stuur ze een uitnodiging. Druk gewoon op die knop. Je kan er een bericht aan toevoegen als je dat wil, maar stuur ze gewoon een uitnodiging. Het gaat je professionele horizon enorm verbreden. Gaat je dat een brug te ver? Je kan interessante mensen ook gewoon volgen. Prima middenweg.

Wat doe je met je netwerk?

Zoek je werk dan is het slim om bedrijven te volgen en bijvoorbeeld recruiters of p&o’ers uit te nodigen. Wil je kennis vergaren? Zoek de mensen op die het delen. Op die manier zie je continu interessante informatie gerelateerd aan je professionele interesses. 

 

Of ga een stap verder. Stuur berichten naar mensen waarmee je eens wil sparren of kennismaken. Doe je dit omdat je ander werk zoekt? Praat dan eens met iemand die het werk doet dat je zou willen doen. Of vraag die p&o’er om eens een bakje koffie te doen. 

 

Deel in je netwerk een mooi verhaal over je werk of geef aan dat je op zoek bent naar ander werk en vraag je netwerk mee te denken. 

 

Je kan in die zin alle kanten op met LinkedIn.

 

We spreken doorlopend werkzoekenden en weten daarom dat lang niet iedereen het gebruikt in de zoektocht naar ander werk of in de verbreding van hun professionele horizon. Een gemiste kans. Uit de mond van iemand zonder aandelen in LinkedIn. Dat het maar even gezegd is.

 

Dus;

  1. Maak gratis een representatief profiel aan en vertel wat je doet en gedaan hebt.
  2. Nodig mensen uit die je kent en kijk wie zij kennen. 
  3. Volg of nodig mensen uit die interessante dingen delen of specifieke kennis hebben.
  4. Zoek werk via LinkedIn of kijk gewoon lekker wat er allemaal te halen is.
  5. Post ervaringen, vragen of dat je zoekt naar ander werk. 
  6. Zoek de interactie op door berichten te liken of te reageren en leer nieuwe mensen kennen op die manier.
  7. Gebruik het platform om je kennis te vergroten, ontwikkelingen te volgen of je ideeën op te doen voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling. 
 

Verder sparren over LinkedIn en mooie tips en tricks voor het maken van een goed profiel? Laat het ons weten en we gaan samen zitten. 

8B5CB856 D205 4A77 9D26 2451EABDD4D5